Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Rozlišení obrazovky vs. okno prohlížeče

Podle statistik měřící služby Navrcholu z června 2008 používá přes 51 % uživatelů internetu monitory s rozlišením 1 280 × 1 024 a větším. Dalších 40 % pak přistupuje k internetu s rozlišením obrazovky 1 024 × 768. Znamená to, že doba úzkých stránek definitivně skončila?

Šířka stránky

Šířku stránky většinou určuje grafik při tvorbě grafického návrhu. Správná volba této šířky je důležitá, aby se stránka zobrazila většině návštěvníků bez horizontálního posuvníku. To proto, že uživatelé internetu neradi skrolují do stran (nejsou na to zvyklí, neumí to, je to pro ně nepohodlné). Vertikální skrolování jim však problémy nedělá (už proto, že mohou skrolovat pomocí kolečka, kterým je dnes vybavena naprostá většina myší).

Šířka stránky se obvykle odvozuje právě z nejčastějších rozlišení obrazovky. Dříve byla doporučována maximální šířka 760 pixelů (optimalizace pro rozlišení 800 × 600), od začátku roku 2006 už bývají weby navrhovány se šířkou do 1 000 pixelů (nejčastějším rozlišením se stalo 1 024 × 768).

Šířka okna prohlížeče

Ve skutečnosti je však důležitějším údajem šířka okna prohlížeče. To proto, že na monitoru s velkým rozlišením obvykle uživatel nemá okno prohlížeče maximalizované. Čím větší rozlišení monitoru, tím spíše bude okno prohlížeče zmenšené. Horizontální posuvník se mu tedy zobrazí, i když má velký monitor.

Rozlišení obrazovky vs. okno prohlížeče

Problém byl v tom, že data o nejčastějších velikostech okna prohlížeče dlouho nebyla k dispozici. Až dnes. Podle statistik z téhož zdroje necelých 42 % uživatelů používá prohlížeč s šířkou okna mezi 800 a 1 024 pixely.

Znamená to, že pokud si necháte navrhnout web s dříve doporučovanou šířkou stránky 1 000 pixelů, skoro polovina návštěvníků může mít s jeho prohlížením problémy. Přesnější data, která by umožnila vyhodnotit, jak velký je tento podíl, však dosud nejsou známa.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.

Komentáře (3)

Gravatar

Martin Snížek

Musím říct, že mě procento uživatelů s šířkou okna 800-1024 docela překvapilo Emotikon: úsměv

Je škoda, že je ta mez nastavena zrovna takto, protože se nedá říct, jestli 1000pixelový web je v pořádku, nebo ne…

Každopádně díky za upozornění, weblog vypadá pěkně!

3. března 2009, 10.45 hod.

Gravatar

VfB

nevím jaký smysl by mělo zmenšení obrazovky prohlížeče, napadá mne snad jen případ, kdy má uživatel vedle okna prohlížeče ještě okno ICQ nebo jiného “kecálka”, ale nebudu mít monitor nad 21′ tak například přehrávač hudby (ideálně custom foobar 2000, už bude moc široký, o jiných přehrávačích nemluvě, ty jsou ještě méně vhodné…)

24. března 2009, 8.11 hod.

Gravatar

Jiří Bureš

Velmi mnoho aplikací používám v “okenním” režimu. Výjimkou jsou aplikace s mnoha postranními panely (obvykle vývojářské aplikace) a špatně navržené aplikace (Lotus Notes).

Webové prohlížeče používám výhradně nemaximalizované. Šířka okna obvykle něco kolem 850 px. Důvod? Nechci si připadat jako na tenise a kroutit hlavou zleva doprava při čtení dlouhých řádků (a těch důvodů je víc). BTW návrh tohoto webu je pro okno mého prohlížeče optimální Emotikon: mrknutí, však chápeš

24. března 2009, 12.31 hod.

Přidávání nových komentářů k tomuto článku bylo uzavřeno.