Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

RankBrain

RankBrain je hodnotící algoritmus vyhledávače Google, který je postavený na strojovém učení a umělé inteligenci. Pomáhá pochopit a správně interpretovat nové dotazy a zlepšovat tak výsledky vyhledávání.

RankBrain významně ovlivňuje vyhledávání nejméně od roku 2015. Teprve v říjnu 2015 však potvrdil jeho existenci Greg Corrado, senior analytik společnosti Google, v rozhovoru pro Bloomberg. A vyvolal tím mezi SEO konzultanty obrovské pozdvižení.

RankBrain jako 3. nejdůležitější signál

Google prohlašuje, že RankBrain patří mezi tři nejdůležitější signály, podle kterých stránku hodnotí vzhledem k danému vyhledávacímu dotazu. Ty další dva extrémně důležité signály jsou pak obsah stránkyzpětné odkazy, které na ni vedou z jiných stránek.

Obecně je však hodnotících signálů mnoho, řádově stovky. A další postupně přibývají s tím, jak Google do hodnocení stále více zahrnuje také uživatelskou zkušenost s hodnocenou stránkou (např. Core Web Vitals).

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Co přesně RankBrain dělá

RankBrain vyhledávači pomáhá chápat hledaná témata jako entity a rozumět také vztahům mezi nimi. Takovou entitu si nejsnáze můžete představit jako nějakého spisovatele, dalšími entitami budou knihy, které napsal. Nebo hlavní postavy těchto knih. Či místa, kde náš spisovatel žil… Každá entita má samozřejmě různé vlastnosti, které také uživatele vyhledávače mohou zajímat, například věk spisovatele, datum vydání knihy apod.

Jak vidíte, celý svět může být reprezentován spoustou entit, kterou jsou mezi sebou vzájemně provázané a můžete je zkoumat z mnoha různých úhlů. Pro člověka jsou tyhle mnohorozměrné grafy samozřejmě obtížně představitelné. A právě proto je to úkol přesně pro RankBrain a umělou inteligenci, která za ním stojí.

RankBrain a Knowledge Graph

Knowledge Graph je znalostní databáze Googlu, která je též postavena na vnímání reality coby entit. Určitě znáte takový ten obrovský rámeček, který Google na desktopech zobrazí v pravém sloupci, když se zeptáte na nějaké muzeum nebo známou osobnost. Je tedy logické, že RankBrain pomáhá tuto databázi krmit daty.

Tím se dostáváme ke strukturovaným datům, pomocí kterých předáváme Googlu informace o dané entitě – třeba nějaké události, receptu, filmu apod. Jako marketéři to děláme proto, že vyhledávače tato data zobrazují v podobě rich snippetů ve výsledcích vyhledávání, které mívají větší míru prokliku a nám tak roste návštěvnost z organického vyhledávání. Zároveň to však mohou být také cenné informace, na kterých se algoritmus RankBrain dále učí.

Jak přesně RankBrain funguje

Google se tedy díky algoritmu RankBrain dále posouvá od prapůvodního hledání klíčových slov na stránkách ke komplexnějšímu chápání, o čem která stránka je, a také o přesnějším kontextu toho, co uživatel právě hledá.

Ono učení se však neděje v reálném čase online, na serverech Googlu, které obsluhují vyhledávání, ale offline, přičemž na servery je to promítáno skokově, ve chvíli, kdy se RankBrain další věci naučí.

Co znamená RankBrain pro SEO

Možná si teď říkáte, že jste se tu dozvěděli další teoretickou informaci z oboru optimalizace pro vyhledávače, ale co konkrétně znamená pro vaši praxi? Zkusím tedy dát pár konkrétních tipů:

  1. Neřešte klíčová slova, ale celé téma

    RankBrain je dalším významným krokem v dlouhodobém procesu, kdy se Google snaží zlepšit chápání toho, co uživatel opravdu hledá. A s tím souvisí stále větší ochota doporučovat články, které pokrývají celé téma, nejen odpovídají na danou frázi. A právě proto tak dobře fungují rozsáhlé články a topic clustery. Prozkoumejte tedy, například pomocí content gap analýzy, o čem píší konkurenti a to do článku doplňte.

  2. Přemýšlejte nad kontextem hledání

    U mnoha vyhledávacích dotazů můžeme snadno rozlišit, čeho se jejich uživatel snaží dosáhnout. Možná jde o navigační dotaz, kterým uživatel hledá nějaký web. Nebo o transakční dotaz, návštěvník chce cosi koupit. Nebo mu jde o informace? Sledujte tedy search intent a obsah článku tomu přizpůsobte.

  3. Buďte prospěšní pro uživatele

    RankBrain je dalším hřebíčkem do rakve pro podvodníky a black-hat SEO mágy, kteří se snaží zneužívat chyby v algoritmech vyhledávačů. Pokud chcete dlouhodobě získávat organickou návštěvnost, je potřeba neustále vytvářet obsah a soustředit se přitom na jeho skutečnou hodnotu pro uživatele. A také na jeho unikátnost.

    Tj. nevytvářejte obsah uměle jen kvůli vyhledávačům a neopakujte při tom po sté informace, které jsou na internetu dostupné všude. Ale pomáhejte lidem skutečně řešit jejich problémy. A vyhledávače vás pak budou milovat, nezávisle na dalších budoucích změnách algoritmů.

Nejčastější dotazy k pojmu RankBrain

01Používá Google RankBrain u všech dotazů?

Ne. Google využívá algoritmus RankBrain hlavně u nejasných vyhledávacích dotazů, když si není přesně jistý, co lidé opravdu chtějí najít. Nejčastěji jsou to nové dotazy, které vyhledávači dosud ještě nikdo nepoložil. Takových prý bývá asi 15 % ze všech dotazů. Často jsou to také dotazy dlouhé a hodně specifické. Více o nich píši v článku o long tailu.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.