Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Rich snippet

Jako rich snippets (v překladu „bohaté úryvky“, někdy se jim říká také „strukturované úryvky“) se označují části výsledků vyhledávání některých vyhledávačů, které kromě obvyklého titulkupopisku obsahují i další informace navíc. Například cenu produktu, jeho dostupnost na skladě, hodnocení uživateli apod. Nebo třeba u receptu čas na přípravu či průměrné hodnocení ve formě hvězdiček.

Proč chtít výsledek v podobě rich snippet

Především proto, že zobrazení výsledku v podobě rich snippet vede k vyšší míře prokliku, neboť výsledek je výraznější, zabírá větší plochu a tím si získává více pozornosti. Zejména v případech, kdy rich snippet obsahuje hodnocení pomocí barevně odlišených hvězdiček. Zobrazení v podobě rich snippet nám tedy přináší značnou konkurenční výhodu ve výsledcích vyhledávání.

Zákazník se také rovnou dozvídá informace, pro které by se jinak musel na web prokliknout a které ho mohou přimět k nákupu či konverzi. Pokud je nezobrazíme a konkurence ano, možná se k nám na web vůbec nedostane.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak vyhledávač data pro rich snippet získá

Data Highlighter

Existují dva hlavní způsoby. Za prvé můžeme data vyhledávači na svých stránkách označit pomocí speciálního nástroje zvaného Data Highlighter. Pomocí srozumitelného průvodce si projdete svůj web a data označíte klikáním. To má zásadní výhodu v tom, že nepotřebujeme zapojit vývojáře. Nevýhodou pak je to, že tato data nevidí nikdo jiný než Google. Data Hightlighter také neobsahuje všechny aktuálně podporované rich snippets.

Strukturovaná data

Za druhé tyto informace můžeme poskytnout vyhledávači v podobě tzv. strukturovaných dat. Další výhodou tohoto řešení je, že je mnohem odolnější vůči budoucím změnám v HTML kódu (neznalý vývojář může něco na našem webu změnit a vyhledávač by pak informace navíc neviděl).

U strukturovaných dat mají vývojáři na výběr tři možnosti:

  • JSON-LD – kousek JavaScriptu podobný formátu JSON vložený obvykle v hlavičce stránky. Tento způsob aktuálně Google nejvíce doporučuje.
  • Mikrodata – dříve hodně prosazované speciální značky přidané navíc do HTML kódu stránky. Dnes už se tolik nepoužívají, mimo jiné i proto, že kód stránky byl kvůli nim méně přehledný.
  • RDFa – zkratka z Resource Description Framework in atributes, neboli systém popisu zdrojů v atributech. Jde o nejstarší způsob získání rich snippetu, podobný mikrodatům.

Existují přesné specifikace strukturovaných dat pro různé typy stránek (například výše zmíněný produkt v e-shopu, recept, událost apod.). O vznik a průběžné rozšiřování těchto specifikací se stará komunita zvaná Schema.org.

Podpora rich snippets ve vyhledávačích

  • Google podporuje největší počet typů, viz jeho dokumentace
  • mnohem menší množství typů podporuje vyhledávač Bing od Microsoftu
  • vyhledávač seznam rich snippets vůbec nepodporuje

Podvody s rich snippety

Protože rich snippet významně zvyšuje počty kliknutí ve výsledcích vyhledávání, někteří majitelé webů se o takové zobrazení snaží, i když jejich stránka neobsahuje potřebné informace. Například záměrně používají nesprávné typy, podvrhují nepravdivá strukturovaná data nebo v nich zobrazují hodnocení, i když na samotné stránce pak nic takového vidět není.

Pokud takto podvádí vaše konkurence a vám to snižuje návštěvnost, je nejjednodušším řešením nahlásit ji Google pomocí speciálního formuláře.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.