Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Subdoména

Jako subdoména se označuje doména třetího řádu (tj. úrovně zanoření v doménovém stromu). Například blog.strafelda.cz. Subdomény si obvykle libovolně vytváří sám majitel domény v administraci serveru – subdoména se na rozdíl od domény nemusí nijak registrovat a ani se za její používání neplatí žádný měsíční poplatek

Subdomény fungují podobně jako běžná doména – můžete na nich spustit samostatný web s úplně odlišnými nastaveními serveru, může na nich běžet nějaký nástroj, apod.

Subdoména WWW

Ono www, které někdy píšeme před název domény, je vlastně také subdoména. V adrese webu by vůbec nemuselo být a web by přesto fungoval. Dává se tam, protože při vytištění adresy například na billboard lidé snáze pochopí, že jde o adresu webu. Majitel webu si však může vybrat, zda bude jako primární podobu používat verzi bez www či verzi s www. Někteří lidé preferují verzi bez subdomény, protože je kratší.

Ať už si vyberete jakkoliv, vždy je pak potřeba zajistit přesměrování té nepoužívané varianty na verzi používanou. Pokud by web běžel na obou adresách, vznikal by vám tím duplicitní obsah a tím byste zbytečně plýtvali potenciálem zpětných odkazů.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Další příklady využití subdomén

  1. Blog

    Často se můžete setkat s adresami se subdoménou jako blog.example.cz nebo clanky.example.cz, odkud běží firemní weblog. Jak ještě vysvětlím dále, z hlediska optimalizace pro vyhledávače to není zrovna ideální řešení.

  2. Jazykové mutace

    Existují tři rozumné varianty, kam umístit jazykovou mutaci webu – na doménu (example.de), subdoménu (de.example.cz) nebo do podadresáře (example.cz/de). Nejsou-li k dispozici vhodné domény, pak je řešení se subdoménami mnohem lepší možností než adresáře.

  3. Aplikace

    Firmy, které živí vývoj nějaké aplikace a prodávají ho formou služby, často používají schéma, kdy na hlavní doméně běží web, který vysvětluje výhody služby a konvertuje zákazníky a samotná aplikace pak běží na subdoméně app.example.cz.

  4. Zkracovače URL

    Používáte-li vlastní zkracovač URL, je vhodné ho umístit na subdoménu s nějakým krátkým názvem. Často se používá třeba go.example.cz, ale záleží pochopitelně na názvu domény. Líbí se mi třeba adresa, kterou pro zkracovač používá agentura H1 – na.h1.cz.

  5. Beta verze webu

    Se subdoménou se asi setkáte také v případě, že si necháte vytvořit nový web na míru. Developer vám ho pak nejspíš dočasně vystaví na adrese jako https://beta.vase-domena.cz či https://beta.domena-developera.cz. Web se tím zpřístupní na internetu pro ty, kdo znají danou adresu, a přitom ještě není vidět pro návštěvníky, takže ho lze ladit, plnit obsahem apod.

    Velký problém může vzniknout, pokud vám takto připravovanou beta verzi webu na subdoméně objeví crawler vyhledávače a zaindexuje ji. Pak tento web považuje za primární zdroj daného obsahu a když ho pak spustíte na finální doméně, bude k němu vyhledávač přistupovat jako k duplikátu. Pokud se to stane, řeší se to obvykle přesměrováním všech URL subdomény na hlavní doménu.

    Ale je lepší tomu předejít a do souboru robots.txt na subdoméně umístit příkazy, které robotům přístup zakážou. Nebo ještě lépe, developer by měl nastavit HTTP autentizaci, která web zobrazí jen po zadání hesla a zajistí, že si obsah webu před publikováním neprojde nikdo nepovolaný, třeba vaše konkurence.

Nachází-li se na subdoméně unikátní obsah, vyhledávače k ní přistupují jako k samostatnému webu.

Subdomény a SEO

Nachází-li se na subdoméně unikátní obsah, vyhledávače k ní přistupují jako k samostatnému webu – podobně, jako kdyby tento obsah ležel na běžné doméně.

Content marketing na subdoméně

U firem, které se rozhodnou začít řešit obsahový marketing, bývá často prvním krokem vytvoření weblogu na subdoméně blog.example.cz. Dělá se to tak, protože je to pro vývojáře jednodušší, nainstalovat na subdoménu např. redakční systém WordPress s nějakými hezkým šablonamí dostupnými zdarma, než složitě upravovat systém či e-shop, na kterém běží hlavní web.

Jednou ze značných nevýhod tohoto řešení je fakt, že zde publikovaný obsah nebude ve vyhledávačích posilován již dříve vybudovanou autoritou hlavní domény. Je to zkrátka malý, nově vzniklý web. Vyhledávače však mají rády velké weby, s dlouhou historií a spoustou odkazů. Bude tedy mnohem obtížnější nový obsah prosadit ve vyhledávání, než kdybychom ho umístili na hlavní doménu, třeba na adresu example.cz/blog.

Tapetování výsledků

Pravidla, že vyhledávače přistupují k subdoménám jako k samostatným webům, se v SEO někdy využívá k tzv. tapetování výsledků vyhledávání. Je to náročná a drahá strategie, kdy vytlačujete konkurenci z první stránky tím, že vytvoříte kromě hlavního webu i další menší weby umístěné na subdoménách a specializovaných microsite. Tím obejdete obvyklé omezení, že vyhledávač zobrazuje maximálně dva výsledky z každé domény.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.