Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Obchodní sdělení

Obchodní sdělení je termín z e-mail marketingu. Jde o kategorii e-mailů, které podle tzv. antispamového zákona, neboli č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, nesmí být zasílány příjemcům bez jejich souhlasu, pokud to nejsou zákazníci rozesílatele.

Stát se tím podnikatelům snaží bránit v obtěžování občanů nevyžádanou elektronickou komunikací. Obchodní sdělení se tedy netýkají jen e-mailů, ale zákon se vztahuje i na všechny další způsoby hromadného elektronického oslovování zákazníků, třeba na SMS zprávy.

Co je obchodní sdělení

Za obchodní sdělení jsou považovány všechny e-maily a zprávy, jejichž cílem je propagovat obchodní činnost podnikatele. A to nejen informace o produktech a službách, slevách a výprodejích či další podobná reklama, ale i různé uživatelské recenze, newslettery s užitečným obsahem, odkazy na články atd.

Pozor na to, že mezi obchodní sdělení spadají také další aktivity podporující značku podnikatele, byť třeba nepřímým způsobem, jako jsou přání k svátku či k narozeninám, oznámení o změnách otvírací doby, informace o sponzoringu apod.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Podmínky zasílání obchodních sdělení

Komu tedy smíme obchodní sdělení zasílat

Takto definovaná obchodní sdělení je podle zákona možné zasílat pouze ve dvou případech:

  • příjemce obchodního sdělení je prokazatelným zákazníkem podnikatele
  • příjemce dal se zasíláním obchodních sdělení svobodný, informovaný a prokazatelný souhlas

Svobodným souhlasem se myslí, že byl učiněn bez nátlaku. Informovaný souhlas znamená, že příjemce věděl, kdo a co mu bude zasílat. Souhlas tedy například není přenositelný na jiné firmy, nelze souhlasit se zasíláním obchodních sdělení obecně.

Není třeba možné souhlasit se zařazením do databáze, která bude následně nabízena k prodeji. Takovou databázi si sice můžete legálně koupit, ale na získané adresy již nesmíte žádná obchodní sdělení posílat. Dokonce ani žádost o souhlas se zasíláním obchodních sdělení. K čemu pak taková databáze je, že?

Prokazatelným souhlasem je myšleno, že podnikatel musí být schopný prokázat, jakým způsobem k odsouhlasení došlo. Obvykle k tomu slouží záznam s datem a časem odsouhlasení, s IP adresou příjemce a s celým, v té době aktuálním textem souhlasu.

Odhlášení z rozesílky obchodních sdělení

Další podmínkou zasílání obchodních sdělení je, že příjemci musí být umožněno se jednoduše a rychle z rozesílky odhlásit. Obvykle se to řeší odkazem v patičce e-mailu, který je unikátní pro adresu daného příjemce a tedy funguje i případě, kdy si uživatel nepamatuje, na jaký e-mail dal souhlas, či si e-maily přeposílá mezi více adresami.

Rychlá možnost odhlášení zasílání obchodních sdělení je pro marketéry užitečná i z dalších důvodů:

  • Pokud naše zprávy nejsou pro příjemce přínosné a my ho dále otravujeme, horší se jeho vztah ke značce a klesá šance, že mu cokoliv prodáme i někdy v budoucnu.
  • Pokud se uživatel nemůže jednoduše odhlásit, s velkou pravděpodobností to vyřeší tak, že e-mail označí jako spam, což nám zhorší doručitelnost e-mailů pro ostatní příjemce.

Registrace na ÚOOÚ

Další podmínkou je, že se podnikatel zaregistruje na Úřad na ochranu osobních údajů, do jehož kompetence výše uvedený zákon spadá. Totéž platí i pro rozesílatele, jde-li o třetí stranu. Zkrátka pro všechny, kdo s osobními údaji přichází do styku. Registrace však není nic náročného.

Označení obchodních sdělení

Poslední podmínkou zákona je, že e-mail musí být jasně označen jako obchodní sdělení (například v hlavičce či patičce mailu) – to mohou příjemci využít například pro nastavení nějakých filtrů v mailovém programu. A dále musí být zřejmé, kdo za rozesláním mailingu stojí (jméno firmy, ideálně i kontakty).

Tresty za nevyžádaná obchodní sdělení

Za rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení může ÚOOÚ udělit následující pokuty:

  • 100 000 Kč u fyzické osoby
  • 10 000 000 Kč u právnické osoby

A víte, jak to chodí – neznalost zákona neomlouvá.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.