Ergonomie firemního intranetu

Ergonomie firemního intranetu Dušan Janovský nedávno publikoval zajímavý spot o nejčastějších problémech firemních intranetů. Letmo se dotkl i ergonomie intranetu a časté neochoty firem do jejího zlepšování investovat. Při čtení mě napadl užitečný vzoreček na počítání návratnosti investic do podobných zlepšení. Třeba se bude hodit i vám.

Ve zmiňovaném článku píše Dušan Janovský v závěrečných doporučeních:

Každá minuta času kodéra strávená na vylepšování ergonomie klíčových částí intranetů se astronomicky vrátí (ovládání klávesnicí, tabindex, doplňování častých položek, ošetření zavření prohlížeče apod.).

Napadlo mě, že návratnost investic do úprav ergonomie intranetu lze orientačně spočítat následovně:

x = (PZ * HCU * ČK * ŽI * (250 – 30)) / (HCK * 8 * 60)

Výsledek vychází jako počet pracovních dní kodéra, které se do ladění intranetu ještě vyplatí investovat. Přitom platí:

  • PZ – počet zaměstnanců, kteří ve firmě používají intranet
  • HCU – průměrná cena hodiny práce všech uživatelů intranetu (v Kč)
  • ČK – konstanta udávající denní ztráty na jednoho uživatele způsobené špatně nakódovaným rozhraním (v minutách, dle pracovní náplně obvykle 2–10 minut)
  • ŽI – předpokládaná životnost intranetu (v letech)
  • 250 – počet pracovních dní v roce
  • 30 – obvyklá roční dovolená a další nepřítomnost u jednoho zaměstnance
  • HCK – hodinová cena kodéra (v Kč)
  • 8 – převod hodin na pracovní dny
  • 60 – převod minut na hodiny

Příklad: intranet ve firmě se 100 zaměstnanci

Jako příklad si vezměme firmu, kde intranet každý den používá 100 zaměstnanců. Společnost si průměrně účtuje 400 Kč za hodinu každého z nich, konstanta denní ztrátovosti je 5 minut. Firma předpokládá, že intranet bude používat nejméně 2 roky. Aktuální cena za hodinu kódování se pohybuje kolem 600 Kč.

Po doplnění do vzorečku vychází, že se firmě vyplatí investovat do zlepšování intranetu celých 319 dní práce kodéra (= 1,3 pracovního roku!!!).

Při současných možnostech javscriptových frameworků typu jQuery si zkuste představit, jaké by to muselo být hyperUI dílo :-)

Shrnutí

Jak je z příkladu patrné, vzoreček nelze brát dogmaticky. Už proto, že nelze přesně spočítat některé jeho vstupy. Avšak i odhady myslím ukazují zajímavá čísla. Cílem bylo ukázat, že investice do úprav ergonomie intranetu se téměř vždy vyplatí. A vyplatí se tím více, čím víc lidí ho používa, čím déle ho používají a čím dražší je jejich čas.

Zoufalství!Nic mocUjde toVynikajícíLepší to být nemůže! (hlasů: 2)
RSS komentářů

Přidejte svůj komentář

Upozorňuji, že mohou být smazány komentáře, které se netýkají tématu článku, nejsou čtenáři užitečné, nejsou psány slušně či s diakritikou.







* Prosím, vyplňte položky označené hvězdičkou. Email se nezobrazuje.