Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Vyhledávač zboží

Vyhledávač zboží je specializovaná webová aplikace, která konečným zákazníkům usnadňuje výběr produktu napříč nabídkou různých internetových obchodů podle zadaných parametrů, zjištění dostupnosti daného produktu v různých obchodech a rychlé srovnání jejich cen. Jde o zásadní marketingový kanál pro e-shopy.

Terminologie se ještě úplně neustálila, někdy se tedy vyhledávači zboží říká také zbožový vyhledávač, srovnávač cen zboží, porovnávač produktů či zkrátka „zbožák“.

Jak funguje vyhledávač zboží

Srovnávače cen zboží získávají informace úplně jinak než internetové vyhledávače, nepoužívají totiž automatické crawlery, ale nasávají si data přímo z internetových obchodů pomocí tzv. feedů.

Feedem nejčastěji bývá soubor ve formátu XML či CSV o přesně definované struktuře, do kterého internetový obchod generuje informace o všech nabízených produktech, včetně popisků, cen, odkazů na obrázky, parametrů a dalších informací. Po registraci na zbožovém vyhledávači zde e-shop zadá URL feedu a zbožák si vše obratem načte a naimportuje.

Poté si zbožový vyhledávač spáruje produkty z těchto feedů podle některého z unikátních identifikátorů (typicky EAN kódu) a z takto získaných informací průběžně sestavuje filtry a přehledy odpovídajících produktů. A samozřejmě i karty produktů, kde vypisuje jednotlivé e-shopy, aktuální ceny, ceny dopravy a další informace užitečné pro rozhodování nakupujících.

Tato data si pak srovnávač cen zboží přes feed načítá několikrát denně, aby zobrazované informace udržoval aktuální.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Nástroje pro úpravy feedů

Kvalitní feed je pro úspěch na zbožových vyhledávačích naprosto zásadní – ovlivňuje totiž, jak lidé náš produkt najdou a co se o něm dozví. Například pokud v názvu produktu nepoužíváme správná klíčová slova, lidé ho na srovnávači nenajdou pomocí fulltextového vyhledávání. Totéž platí o parametrech, které na zbožáku vstupují do vyhledávání pomocí filtrů. A pokud nemáme ve feedu správně EAN kódy či kategorie, produkty se ve srovnávači cen vůbec nespárují. Proto se e-shopu může hodit konzultace od zkušeného odborníka, tzv. optimalizace feedu.

Ne každý internetový obchod má však možnost si feed vyladit na míru (to platí zejména u balíčkových řešení e-shopů), proto vznikly specializované nástroje, které si načtou feed z obchodu a upraví ho podle vašeho zadání na jiný, výstupný feed, který pak zadáte do vyhledávače zboží. Nejznámějším takovým nástrojem je zřejmě Mergado.

Jak fungují vyhledávače zboží – must to know, pokud chcete začít s vlastním e-shopem.

Recenze e-shopů

Důležitou součástí srovnávačů zboží jsou také recenze e-shopů. Ve chvíli, kdy zákazník nakoupí, může dát souhlas se zákaznickým průzkumem a následně popsat, jak nákup proběhl. Získané recenze používá zbožový vyhledávač k celkovému hodnocení e-shopu, které následně zobrazuje na kartách produktu a řadí podle něj e-shopy. Google je také zobrazuje v reklamách a u firemního profilu napříč všemi službami.

Vyhledávač zboží Heuréka a její certifikát Ověřeno zákazníkyLogo certifikátu Ověřeno zákazníky, který používá Heureka. Aby vyhledávače zboží zákazníkům usnadnily odlišení kvalitních e-shopů, umožňují jim získat certifikát, který svědčí o tom, že e-shop splňuje určité podmínky. Například Heureka nabízí certifikát Hodnoceno zákazníky, který prokazuje, že cca 90 % zákazníků si e-shop chválí. Důležité je též mít dostatečné množství zákazníků za měsíc. Tento certifikát se pak zobrazuje na srovnávači cen, ale obchody se s ním obvykle také chlubí přímo na svých stránkách.

Platby srovnávačům cen

Pro zákazníky jsou vyhledávače zboží pochopitelně zdarma.

E-shopy obvykle platí za přivedené zákazníky platbou za proklik, většinou všichni stejnou cenu napříč danou kategorií. Dále vyhledávače zboží umožňují tzv. bidding, tj. navyšování ceny za proklik na konkrétních produktech či celých kategoriích produktů. Podle této nabídnuté ceny se pak také e-shopy řadí na zvláštních přehledech na kartách produktů.

Dále na srovnávačích cen existují speciální microsite pro značky a také klasická bannerová reklama.

Obchodní efektivita zbožových vyhledávačů

Pokud nabízíte produkty v obvyklé cenové hladině (tj. nejste výrazně dražší než konkurence), efektivita zbožáků bude mnohem vyšší než u jiných marketingových kanálů. Zbožové vyhledávače obvykle přivádí lidi, kteří hledají konkrétní produkt a jsou v nákupním cyklu ve fázi Do, tj. těsně před nákupem. Proto mají vysoký konverzní poměr, podle druhu zboží obvykle 2–10 %.

Na druhou stranu, přes vyhledávače zboží si přivádíte cílovou skupinu lidí, kteří jsou primárně zaměření na cenu. To s sebou nese spoustu nevýhod. A velká konkurence na srovnávačích zboží navíc cenu stlačuje tak nízko, že vám klesne marže až na úplné minimum. To je důvodem, proč spousta e-shopů úmyslně vůbec ve zbožových vyhledávačích nepůsobí. Zejména si to mohou dovolit ty e-shopy, kterým se douhodobě daří budovat si značku a tím i okruh věrných zákazníků.

Jiné e-shopy alespoň do zbožáků posílají nižší ceny, než za které prodávají zákazníkům z jiných kanálů – samozřejmě pak musí umět detekovat, že lidé přišli z tohoto zdroje a ceny zobrazované na e-shopu tomu pak přizpůsobit.

Vyhledávače zboží v ČR

Tři hlavní vyhledávače zboží

Provozujete-li e-shop, nesmíte tu chybět.

  • Heureka – absolutní jednička mezi vyhledávači zboží v České republice.
  • Zboží.cz – druhý nejpoužívanější vyhledávač zboží v ČR, provozuje ho firma Seznam.
  • Google Nákupy – vyhledávač zboží zobrazovaný na subdoméně Shopping.google.com, nejmladší z velké trojky.

Méně důležité vyhledávač zboží

Méně významné vyhledávače z hlediska návštěvnosti, ale je zde menší kokurence:

Specializované vyhledávače zboží

Vyhledávače módy a bytových doplňků:

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.