Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Spamová past

Spamová past je důležitý pojem z oblasti e-mail marketingu. Jde o e-mailovou adresu, která slouží k odhalování rozesílání nevyžádané pošty. A pokud na ni pošlete obchodní sdělení, dramaticky vám klesne doručitelnost zpráv.

Jak se spamová past dostane do databáze

Tvůrce spamové pasti obvykle zveřejní její adresu na webových stránkách či v různých diskuzních fórech, odkud si ji stáhnou automatičtí roboti sloužící pro sběr e-mailů. Tak se adresa spamové pasti stane součástí prodávané databáze e-mailů. Zároveň ale tvůrce spamové pasti nikdy nikomu nedá souhlas se zasíláním newsletterů či jakýchkoliv jiných komerčních e-mailů. Vy si pak v dobré víře koupíte databázi e-mailů a jakmile mailing rozešlete, zasáhnete i spamové pasti. A je tedy jasné, že posíláte spam. Spamové pasti jsou tedy jedním z hlavních důvodů, proč nikdy nekupovat databáze e-mailů.

Stejně tak se k vám může adresa spamové pasti dostat tím, že e-maily někde posbíráte ručně, opíšete je z kontaktních stránek jiných webů, z některé z veřejných databází kontaktů apod. Proto je potřeba vždy dbát na čistotu databáze kontaktů a udržovat v ní pouze adresy, které vám skutečně daly souhlas se zasíláním (a nebo jsou vašimi zákazníky).

Další možností je, že vám adresu spamové pasti někdo podstrčí do registračního formuláře úmyslně. Například konkurence. Jediný způsob, jak se s tím vypořádat, je používat double opt-in, tj. na zadaný e-mail ještě poslat žádost o souhlas se zasíláním mailingu.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Druhy spamových pastí

Existuje více druhů spamových pastí, ale toto jsou ty hlavní tři:

  1. Pristine, neboli primární pasti

    E-mailová adresa, která vznikla vyloženě jako spamová past. Nikdy ji nepoužíval živý člověk, takže se nemohl nikam zaregistrovat, nikdy nedal s ničím souhlas. Zásah tohoto typu spamové pasti způsobuje největší škodu, v extrémním případě až nedoručení celé rozesílky.

  2. Recyklované spamové pasti

    E-mailová adresa, typicky na freemailu, kterou dříve používal reálný člověk. Později ji přestal používat a nezareagoval ani na informaci od provozovatele, aby si ji obnovil. Adresa tedy přestala fungovat a provozovatel ji následně změnil na spamovou past. Taková adresa tedy mohla být kdysi v historii legálně přidána do vaší databáze kontaktů pro e-mail marketing a též mohla odsouhlasit zasílání obchodních sdělení. Jediný způsob, jak se této pasti vyhnout, je pravidelně čistit databázi od kontaktů, které na maily nereagují, neotvírají je a na nic neklikají. Samozřejmě po upozornění pomocí reaktivační kampaně.

  3. Překlepové spamové pasti

    Pasti na adresách, jejichž domény jsou zřejmým překlepem. Například seynam.cy. Zásah překlepové pasti má pochopitelně mnohem menší efekt než zásah pristine pasti. I přesto je potřeba překlepy kontrolovat ihned ve chvíli, kdy nám uživatel dává svůj e-mail a my mu posíláme do schránky potvrzovací e-mail.

Co znamená zásah spamové pasti

Zásahem spamové pasti se myslí doručení obchodního sdělení, newsletteru apod. Nikoliv třeba zaslání soukromé pošty či transakčního e-mailu. Politika různých provozovatelů spamových pastí se liší, každopádně se však obecně neustále zpřísňuje. Například u Seznamu platí, že zásah primární spamové pasti znamená automaticky blokaci, tj. celá vaše rozesílka je zahozena a nedostane se tedy ani do složky „spam“. A pokud spamovou past zasahujete opakovaně, blokace se stane trvalou.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.