Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Návratnost investic (ROI)

ROI je zkratka z anglického Return on investments, tedy návratnost investic. Jako ROI (někdy též ROI index) označujeme poměr čistého zisku k penězům investovaným. ROI tedy udává výnos v procentech z utracené částky.

Jak spočítat návratnost investic

Nyní již tušíte, že pro základní výpočet ROI stačí dosadit do vzorce:

ROI (%) = (výnosy - investice) / (investice * 100)

Příklad výpočtu ROI

Pro lepší představu výpočtu ROI konkrétní příklad: prodáváte knihy, z prodeje každé máte 100 Kč. Platíte si PPC reklamu, jeden návštěvník vás stojí korunu. Web máte velmi dobře zpracovaný, dokážete prodat knihu každému 20. návštěvníkovi – konverzní poměr máte 5 %.

Jak z toho spočítat návratnost investic?

Prodej knih se vám vyplácí. Pokud by však ROI vyšel pod 100 % (např. kdybyste prodali jen každému stodesátému návštěvníkovi), už se vám tento způsob prodeje nevyplatí. ROI nižší než sto procent znamená ztrátu.

Z výše uvedeného příkladu je zřejmě, že návratnost investic je jedním z rozhodujících marketingových ukazatelů obchodní efektivity webu. Proto je tak zarážející, že podle průzkumů 45 % firem vůbec ROI neměří.

ROI vs. ROAS

ROAS je zkratka z anglického Return on Advertising Spend a udává návratnost z každé proinvestované koruny. Počítá se stejně jako návratnost investic, pouze se na konci nenásobí stem:

ROAS  = (výnosy - investice) / investice 

V našem předchozím příkladu by tedy ROAS vyšel 4 Kč, tj. z každé investované koruny do reklamy získáváme 4 koruny.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)