Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding je oblíbená a popravdě už dost profláknutá technika, jak budovat zpětné odkazy. Ty nám pomáhají zvyšovat návštěvnost – buď přímo, nebo z vyhledávačů, protože ty zpětné odkazy považují za důležitý signál, podle kterého řadí výsledky vyhledávání.

Odkaz se samozřejmě snažíme získat z kvalitního, relevantního a vyhledávači vysoce hodnocného webu. Využijeme k tomu odkazy, které už na webu existují, ale které nefungují.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak dělat broken linkbuilding

  1. Najdeme rozbité odkazy

    Broken linkbuilding, jak už název napovídá, spočívá ve vyhledávání odkazů, které jsou z nějakých důvodů rozbité (tzv. broken linky). A které vrací chybovou stránku 404. Buď proto, že odkazovaný článek už neexistuje, někam se přesunul, nebo třeba expirovala celá doména.

    K vyhledávání se používají programy, které fungují podobně jako crawlery vyhledávačů. Například placený Screaming Frog, nebo Xenu či SEO Macroscope, které jsou zdarma. Případně je lze najít také v reportech drahých specializovaných nástrojů pro linkbuildery, jako jsou Ahref či Majestic.

  2. Vytvoříme obsah

    Najdeme-li vhodný odkaz, nastává druhý krok. Musíme napsat kvalitní článek, který téma rozbitého odkazu dobře pokrývá. Samozřejmě nepíšeme pouze kvůli jedinému odkazu – takový článek se nám obvykle hodí i v dalším marketingu, minimálně ho pak můžeme propagovat na sociálních sítích, pomocí e-mailového marketingu apod.

    Pokud dlouhodobě uplatňujeme strategii content marketingu a daří se nám náš obor dobře pokrývat obsahem, tuhle část už nejspíš můžeme přeskočit, protože článek na relevantní téma jsme již dávno publikovali Emotikon: mrknutí, však chápeš

  3. Upozorníme majitele

    Nakonec upozorníme provozovatele daného webu, že kde má rozbitý odkaz. A vysvětlíme mu, proč mu to škodí: je to nepříjemné pro návštěvníky a zároveň tím vysílá špatný signál vyhledávačům. A pochopitelně ho požádáme, aby adresu odkazu změnil na náš článek. Pokud napíšete e-mail dobře, většina lidí to udělá.

Registrace domény

Existuje ještě jedna osvědčená strategie broken linkbuildingu. Jde-li skutečně o expirovanou doménu a na tuto doménu vede hodně odkazů, které tématicky souvisejí s naším webem, může být lepší volbou si takovou doménu rovnou zaregistrovat.

Nemusíme pak majitele odkazujícho webu otravovat (a spoléhat se na to, že nás poslechne) a zároveň máme hned několik možností, co s jednotlivými adresami webu udělat:

  • Přesměrovat je na náš obsah pomocí trvalého přesměrování 301. To je rychlé a levné řešení. Ale pozor, nepřesměrováváme celý web na naši doménu, ale adresy konkrétních stránek na související stránky na našem webu.
  • Obnovit obsah na dané stránce (po dohodě s autorem, případně napsat podobný). Aa z tohoto obsahu pak odkázat na náš hlavní webu.
  • Využít přirozenou návštěvnost daného webu a přesunout ji na náš hlavní web (třeba s pomocí výrazných self-promo bannerů).
  • Využít takový web na trojcestnou výměnu odkazů.

Původní adresy, pokud byl web alespoň trochu viditelný, zjistíte snadno na Wayback Machine projektu Internet Archive.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.