Použitelnost hodnoťte v souvislostech

Použitelnost hodnoťte v souvislostech Článek je reakcí na nedávno publikovaný spot Martina Snížka o třech častých chybách v použitelnosti. Domnívám se, že jeho doporučení nemají obecnou platnost a měla by být zvažována s ohledem na další faktory. Stejně jako při rozhodování v reálném životě je i při návrhu webových stránek nutné přemýšlet nad vedlejšími souvislostmi.

Původní článek si můžete přečíst přímo na Martinově weblogu. K sepsání reakce mě přiměla především potřeba doplnit nezbytný kontext. Některá Martinova vyjádření mě totiž zarazila už v hodnoceních, která dostali naši klienti účastnící se WebTop100. Neexistuje univerzální řešení – každé má své výhody i nevýhody.

Dynamická menu

Souhlasím s Martinem, že víceúrovňová dynamická menu nebo menu vertikální jsou špatná, protože uživatele nutí hrát hru „protáhni kurzor úzkým dlouhým proužkem“. Také souhlasím, že web musí být použitelný i bez funkčního menu a bez použití myši, mobilní telefony jsou jen jedním z důvodů. Problém se obvykle řeší začleněním speciálních podstránek, které nahrazují vyjíždějící paletky. Uživatel se na ně dostane kliknutím na hlavní odkazy v menu. Pokročilejší redakční systémy už umí tyto podstránky generovat automaticky.

Dynamická menu jako taková bych však nezatracoval. Použitelnost menu záleží:

  • na množství odkazů a dalších informací
    (ikonky, stručné popisky odkazu, nadpisy…)
  • na struktuře menu
    (logika řazení odkazů, vícesloupcový layout vyjížděcí paletky…)
  • na konkrétním designovém provedení
    (např. šipkou zdůrazněná možnost menu rozbalit)
  • na cílech webu
    (někdy je vhodné návštěvníka provést přes více stránek, jinde ne)
  • na cílové skupině webu
    (komunitní web o  kojencích funguje jinak než e-shop s ledničkami)

Dříve existovaly dobré důvody, proč se dynamickým menu vyhýbat. Pěkně je vyjmenoval Jakob Nielsen v článku publikovaném v roce 2000. Většina z nich už ale pominula, uživatelé internetu jsou poučenější a nové technologie a velké monitory umožňují tvorbu dynamických menu nejrůznější povahy. Sám Jakob Nielsen to potvrdil v letošním článku.

Také si myslím, že výhodnost dynamických menu závisí na tom, jaký má web poměr starých a nových návštěvníků. Nevýhodou dynamického menu je nutnost zorientovat se ve velkém množství informací najednou (proti postupným nabídkám tvořeným hierarchickou lokální navigací). Jakmile se však jednou zorientujete, pohyb po stránkách pomocí dynamického menu je mnohem rychlejší, než muset pokaždé několikrát kliknout.

Odkaz na úvodní stránku

Na rozdíl od Martina považuji umístění odkazu na úvodní stránku do hlavního menu za hrubou chybu. Uváděná třetina uživatelů, která neovládá kliknutí na logo, se mi zdá jako hodně nadsazené číslo. Domnívám se, že 10 % by sedělo spíše. Nemám to ale podepřené žádným průzkumem.

I kdyby to však bylo více, obávám se, že do hlavní navigace lze umístit odkaz na úvodní stránku jen u malých projektů. Platí-li, že většina uživatelů se zvládne zorientovat jen ve výčtu 5–7 položek, je škoda jednu z nich věnovat odkazu na úvodní stránku, který nic neprodává a jen rozptyluje pozornost. Větší projekty pak obsahují tolik podstránek, že to často ani není možné.

Dilema se obvykle řeší drobečkovou navigací. Ta by měla obsahovat odkaz na úvodní stránku hned na začátku. Pomoci může i umístění textu „na úvodní stránku“ přímo k logu nebo jeho vyčlenění jako samostatného odkazu někam do hlavičky.

Novinky na každé stránce

I když to tak Martin asi nemyslel, rada vyznívá tak, že umístit novinky na všechny stránky je chyba. Opět však záleží na ostatních faktorech, především na tom, jakým způsobem majitel webu novinky používá. Pokud obsahují suché informace o změnách ve struktuře společnosti, jednoznačně s Martinem souhlasím – na podstránkách nemají co dělat.

Často ale novinky obsahují informace o aktuálních slevách či výhodných nabídkách. Pro uživatele, který přijde na podstránku přímo z vyhledávače, tak mohou být užitečné a skrývat v sobě značný obchodní potenciál – větší, než obecné C2A paletky.

A co vy?

Jaký máte na uvedenou problematiku názor? Vyjádřete se v komentářích.

Zoufalství!Nic mocUjde toVynikajícíLepší to být nemůže! (hlasů: 2)
RSS komentářů

Komentáře k článku “Použitelnost hodnoťte v souvislostech”

  1. Gravatar Berka

    26. 10. 2009 v 22.31 hod.

    Já bych ani nepřeceňoval nutnost skoku na hlavní stránku, je to stránka jako každá jiná. Panuje falešná představa, že uživatelé prohlížejí stránky stromově a proto chtějí jít na počátek. Ale on jsou někde a chtějí jít jinam. A vědí kam nebo kliknou na to, co se jim nabízí. Nenuťte uživatele chodit přes Home (samozřejmě že platí obligátní: jak kdy).

  2. Gravatar Ján Januška

    27. 10. 2009 v 1.10 hod.

    Odkaz na domovskú stránku v hlavnom menu určite nie je hrubou chybou, no jeho použitie môže byť v niektorých prípadoch mätúce. Ak web obsahuje mnoho odkazov, link na “domov” by mal byť napr. viac odsadený od ďalších odkazov, alebo inak vizuálne oddelený, ale mal by sa nachádzať v hlavnej navigácii. 30% je dosť a ani 10% nie je málo. Stále sa nájdu užívatelia, ktorý primárne prebehnú očami hlavné menu, aby sa dostali “na začiatok”.

  3. Gravatar Radek Hojgr

    27. 10. 2009 v 7.09 hod.

    S Berkou nesouhlasím. O faktu, že lidé používají web jako stromovou strukturu (hlavně v případech eshopů) svědčí Google Analytics s přehledem zvaným Překryvná mapa stránek. Jakmile jste v kategorii nebo případně v produktu, velká většina uživatelů se vrací na titulku. Samozřejmě že se toto procento snižuje se vzrůstajícím počtem různorodosti produktů na webu prezentovaných.

  4. Gravatar Jan Štráfelda

    27. 10. 2009 v 11.30 hod.

    Na základě komentáře Romana Appeltauera pod Martinovým článkem ještě upřesňuji ono “úvodní stránka neprodává”.

    Úvodní stánku chápu jako rozcestník na nejdůležitější obsah webu (tzn. že sice vyzývá k akci, ale sama pro prodej nestačí). Sleduji-li postup návštěvníka konverzním trychtýřem, úvodní stránka bude zřejmě někde na začátku, kdežto do menu by podle mého názoru měly přijít stránky, které jsou v trychtýři níže (info o produktech, ceníky…). Samozřejmě je však úvodní stránka důležitá v prvních krocích k prodeji.

  5. Gravatar Sed

    27. 10. 2009 v 11.50 hod.

    Co mi řekne tvá drobečková navigace?

    “Jste zde: Úvod → Weblog → Přístupnost a použitelnost → Použitelnost hodnoťte v souvislostech”

    Ten úvod tam má úplně bezvýznamnou pozici, mělo by tam být něco jako Strafelda.cz, v jiném případě by to mohlo být řešením…

  6. Gravatar Filosof

    27. 10. 2009 v 18.13 hod.

    > Nemám to ale podepřené žádným průzkumem.

    Tj. vymyslel sis to :-) , střelils cifru od boku a má to nulovou vypovídací hodnotu? (čímž neříkám, že Martinových 30% ji má)

  7. Gravatar Jan Štráfelda

    27. 10. 2009 v 18.22 hod.

    [6] Ano, je to odhad na základě zkušenosti s pozorováním uživatelů. Oficiálně to podložené nemám a v článku to jasně přiznávám :-)

    Adam Fendrych mi v komentářích pod Martinovým článkem také dává zapravdu. Na kolik bys to odhadl ty?

  8. Gravatar Hermit

    28. 10. 2009 v 20.57 hod.

    [7]
    - chlapci, rekl bych ze obe cisla jsou spravna, jak jinak
    - jak uz Honza pise v tomto spotu “ze vse zalezi na …”

    Pouziti loga jako navigace je zvisla na strukture uzivatelu daneho webu/projektu.

    Starsi uzivatele internetu skutecne pozaduji napis. Klikani na logo, odmazavani casti URL atp. povazuji za neuveritlenou magii – stale maji zafixovano, nevim co to udela, tak nekliknu abych neco nerozbil. To se bavime o uzivatelich 45+.

    Druhym protipolem jsou mladsi uzivatele, ti proste nevidi, tak zkusi kliknout. Doporucuju provest pokus, kdy logo bude odkazovat na vami pripravenou landing page, opravdu jsou z toho pak zajimave vysledky, vrele doporucuji ;-)

    Jinak bych poznamenal, ze relativni cisilka bez doplneni tech absolutnich jsou zcela k nicemu. Priklad 30% z 15 uzivatelu nevi, a nebo 13% z 1,3 mil uzivatelu nevi. :-D

Přidejte svůj komentář

Upozorňuji, že mohou být smazány komentáře, které se netýkají tématu článku, nejsou čtenáři užitečné, nejsou psány slušně či s diakritikou.







* Prosím, vyplňte položky označené hvězdičkou. Email se nezobrazuje.